ScandiOrama
- Mr.Knife Forkinson's Restaurant verden -
With a license to Fork
Le Benjarong, Royal Cliff Beach Resort
Her har det vært så mye jobb at det har ikke vært tid til noe restaurant besøk for unge Knife. Men så ankom Roar og da slipper man heldigvis ikke unna så lett!
Og han er ikke den som spiser på “Top’s” eller “Kiss” akkurat, selv om begge de nevnte stedene er meget bra i sin klasse. Så denne gangen ble det Royal Cliff og La Benjarong som blir ranket som en av Thailands beste gourmet restauranter.
Vi hadde gledet oss til å prøve 5 retters ’set meny’en’ som ”bare” koster 1200 Baht, men det var fisk med “thai chilli” saus, og det var liksom ikke det vi ville ha som hovedrett, så vi valgte vår egen meny.
Vi tok 2 Heineken til “starters” mens vi leste menyen og den er ikke så lett å forstå. Hadde ikke hørt om noen av rettene og fransken min er elendig, så jeg klarer nok ikke gjenta navnet på så mange av rettene riktig…
Vi startet med en østers sufflé, dette ble laget og flambert ved bordet med et mektig show og den kom med en utrolig havsmak. Vi måtte rappe en teskje for å slurpe i oss hver lille dråpe på tallerkenen. Neste rett ut var en consommé, en klar suppe med ravioli, fylt med hummer. Første 2 skjeene synes vi begge var litt tamme men så kom plutselig smaken til sin rett og vi satt og smattet som et esel i våronna.
Så kom det kamskjell på et spyd av lemon grass, grillet, og servert på en seng av soltørkede tomater og en annen frukt som jeg ikke husker, og ved siden av lå små dammer med løk, sjalottløk,
hvitløk med syrlig balsamico eddik.
Det var en merkelig smak i forhold til alle andre måter jeg har spist kamskjell, men det var en eksplosjon av smaker. Vi drakk forresten husets rødvin til herligheten, en Australsk shiraz/cabernet som var helt helt nydelig til kun 800 baht!!!
Så tok vi en lemon sorbet for å rense ganen, og 2 calvados for å tørre å spise mer uten å eksplodere!
Så var det hovedrett i form av importert indrefilet av okse og den ble servert så nydelig som et maleri! Med spinat på toppen i flotte sirkler, en mos av zukkini lagt rundt og forskjellig sopp anrettet rundt i sausen, en rosett av råstekte poteter stekt i en fantastisk sjy… ja det må bare ses og smakes da ord ikke strekker til!
Her måtte vi bestille en karaffel til av husets vin for å slukke tørsten…
Til slutt ble det crepe suzette med vanilje is som ble flambert og anrettet ved bordet. Sausen fikk små boble i nesten 15 minutter før den ble servert og for en smak!
Etter 2 kaffe og 2 armagnac, var vi klare for trillebår eller henge køye.
Utrolig service, fantastiske lokaler, toaletter du kan flytte inn på med letthet, en gitarist som spiller nydelige toner og vandrer rundt i lokalene ja det må bare oppleves!
Dyrt ble det, nesten flau over å si prisen,  men vi ble sammenlagt 8,560 Baht fattigere. Men vi tok heisen opp fra det mektig flotte bassenget på Royal Wing med et smil om munnen allikevel.
Anbefales sterkt, men kun for spesielt interesserte.
Knife

Expressen - Aftonbladet
Sveriges Radio Live
Hotmail - Yahoo Mail

Har du noen bidrag eller synspunkter til disse sidene?
Noen sider du savner, informasjon du gjerne ville hatt? Ros, ris og ideer til nye sider mottas med stor takk!